Odpovědnost nejen malých a středních firem z prestižní ceny TOP Odpovědná firma jejich lídrů: Úspěšné společnosti

28. 4. 2014

Oblast odpovědného podnikání přitahuje stále více i malé a střední podniky. Společensky odpovědné aktivity jsou v těchto společnostech většinou úzce spojeny s majiteli a vedením firem. Navíc řada větších firem již od svých dodavatelů a obchodních partnerů strategický přístup k této oblasti vyžaduje.


Na letošním CSR Summitu o příležitostech a překážkách malých firem v CSR diskutoval jednatel společnosti GALVAMET Aleš Šlechta, jehož firma získala ocenění pro TOP Odpovědnou malou firmu roku 2013. Osobní pohled přidali vítězové a finalisté ceny Odpovědný leader roku Martina Grygar Březinová, generální ředitelka, Sodexo benefity, Vladimír Zábranský, jednatel společnosti, První chodská, a Miloslav Hlavsa, ředitel, KONZUM, obchodní družstvo Ústí nad Orlicí. Martina Grygar Březinová, generální ředitelka, Sodexo benefity Sodexo má v České republice 135 zaměstnanců, jde o rodinnou firmu, kontrolní balík patří rodině zakladatele. Když jsme přemýšleli, jak vracet zpět to, co firma vydělá, první nás napadli zaměstnanci. Chceme být pro naše zaměstnance kredibilní. Začali jsme u zaměstnanců, abychom mohli dělat další aktivity. To, jak člověk podniká, a společenská odpovědnost nejsou dva různé světy. Jde o určitý způsob myšlení a chování. Když jsme začínali se společenskou odpovědností, hrálo důležitější roli srdce než hlava. Na českém trhu je stále více firem, kterým není jedno, s kým spolupracují. Pokud se ucházíte o zákazníka a jste naladěni na podobné hodnoty, funguje to a může to i pomáhat k uzavírání obchodních dohod.

Aleš Šlechta, jednatel společnosti, GALVAMET Konkurenční výhodou podniku je, když pro něj lidé nechtějí pracovat jenom z důvodu vydělávání peněz, ale protože tam je dobré prostředí, kolektiv, který usiluje o stejnou věc. Věřím v to, že osobní charakteristika člověka, jeho zájmy a vlastnosti a jeho schopnost zachovat si své „já“ je nesmírně důležitá. Snažím se našim zaměstnancům tento prostor dávat, protože tak získávají možnost komunikovat svým vlastním jazykem. Tito lidé potom nejenže firmu mohou propagovat, ale budou za ní stát i ve chvílích, kdy by za ní ostatní nestáli. Firmy by měly stát o osobnost svých zaměstnanců, proto není vždycky nejdůležitější člověk, který je vzdělaný a výkonný. Může totiž existovat někdo, kdo je vzdělaný i výkonný méně, ale je to čestný chlap, tvrdě pracuje a nahrazuje to někde jinde. Já jsem si jistý, že naší hlavní konkurenční výhodou jsou naši lidé, právě proto, jací jsou.

Vladimír Zábranský, jednatel společnosti, PRVNÍ CHODSKÁ Osobně vyznávám roli lídra ať už v práci, ve sportovním kolektivu nebo v rodině. Snažím se v naší firmě chovat jako vzor a tím posouvat věci dopředu. Naše firma má kolem 160 zaměstnanců, snažíme se vztahům mezi našimi zaměstnanci věnovat. Společenská odpovědnost nám zatím nepřináší žádný velký byznys, ale určitě vnímám, že se o naší firmě začíná stále více mluvit v tom smyslu, že v oblastech, kde působíme, podnikáme odpovědně. Velmi pozitivně to ovlivňuje nábor nových zaměstnanců a zmenšení fluktuace našich zaměstnanců. Hlavně mladá generace je velmi citlivá na tuhle problematiku a ze zpětné vazby od zaměstnanců vím, že pro mnoho z nich je velmi podstatné, aby mohli s firmou, kde pracují, sdílet určité hodnoty. Miloslav Hlavsa, ředitel, KONZUM, obchodní družstvo Ústí nad Orlicí My jsme od začátku naší existence, tedy 115 let, družstvo, které vzniklo jako skupina lidí, kteří chtěli vytvořit něco sami pro sebe. Základem všeho je komunita, od které se všechno odvíjí. Společenská odpovědnost pro nás není něco umělého, to, co děláme, děláme přirozeně. Je normální podporovat vlastní komunitu. My jsme nikdy nedělali žádné velké projekty, které dělají třeba nadnárodní firmy. Mám dojem, že některé nadnárodní korporace mají dva světy, svět vydělávání a svět společenské odpovědnosti. V oblasti společenské odpovědnosti pak „konají dobro“. Ono není tolik potřeba dělat zvláštní dobro, pokud se chováte dobře a přirozeně ke svému prostředí. KONZUM sdružuje asi čtyři a půl tisíce lidí v daném regionu. Přirozeně nakupujeme potraviny z regionu a dáváme zde lidem práci, ať už jde o zpracovatelský průmysl, zemědělce, prvovýrobu a tak dále, není to nic světoborného, ale funguje to na bázi přirozenosti.

Novinky

3. 9. 2019

Projekt Plníme přání seniorům 2019 je u konce

Všechna přání letošního ročníku dosáhla na cílovou částku. Děkujeme všem dárcům, kteří pomohli splnit sny aktivním seniorům.

9. 5. 2019

Startuje sbírka Plníme přání seniorům 2019!

Přispějte v letošním ročníku na 15 přání, která pomohou výrazně zlepšit volný čas seniorů napříč celou ČR.

1. 3. 2019

Startujeme projekt Plníme přání seniorům pro rok 2019!

Sběr přání pro letošní ročník probíhá od 1. do 29. března 2019.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
OK Více informací